Akce 2+1 na všechny sešity 🎁

Pavlína Louženská

Kdy je něco trapný?

Kdy je něco trapný?

#Pavlína Louženská#

V roce 1962 vyšla kniha Diffusion of Innovations od Everetta Rodgers a poprvé jsme použili pojem Early Adopters. A s ním jsme začali mapovat trajektorii adopce trendu.

Obvykle se předpokládá, že Innovators tvoří 2,5 % populace. Jsou úplně prvními, kdo na trend naskočí, takže jsou považovaní za mimoně, kteří vůbec neví, co je cool. V našich hlavách žije mytologie inovátora jako hybrid Jamese Deana s Elonem Muskem. Ale pravda je blíže k Vitaliku Buterinovi, vynálezci Etherea, nebo příběhům o umělcích, kteří dosáhli slávy (a bohatství) až posmrtně. Inovátoři jsou obvykle poslední o kom byste řekli, že je #trending. 

Early Adopters jsou ti, kdo umí trend nastartovat. Bez nich by Innovators zůstávali jen bezejmenými divno-vynálezci. Ale 13,5 % populace už je dost, aby iPhonu, Tesle nebo robotickému vysavači dali dostatečný odpich pro let do mainstreamu. Žijí ve městěch a raději o sobě mluví jako o Londýňanech, než o Britech. Jsou neustále připojení: doslova i metaforicky, a tak vnímají změny v náladě rychleji než kdokoliv jiný. Představte si je trochu jako Petra Máru a nebo kamarádku, co vždycky přichází s cool teniskami jako první. 

Early Majority nejsou mezi prvními, kdo si objedná chytrý reprák Alexa v moment, kdy vyjde, ale mezi prvními, kdo si jí objednají v Česku a na Alze. Často patří mezi opatrnější kamarády Early Adopters a jejich nadšení je strhlo. Je jich 34 %, a tak jejich chování nemohou ignorovat mainstreamová média ani velcí obchodníci.

Late Majority naskakuje na trend až ve chvíli, kdy jsou si opravdu jistí. Je to skupina, která nejvíc řeší svojí image i co by řekl soused. Alexa musí poskočit na titulku časopisu vedle fotky Jitky Čvančarové, aby se do obchodu vydali. Ale potom berou ócéčko na Chodově útokem. Právě na ně platí narativ o must-have, největším trendu sezóny a nebuďte mimo. Jen v době, kdy trend adoptují, ho už za svůj vzalo 84 % populace, takže je z pohledu trendspotterů v poslední fázi svého cyklu. 

The Laggards jsou nejrezistentnější. 16 % lidí, kteří se odmítají vzdát léty ověřeného. Chodí na koncerty kapel, o kterých jste byli přesvědčení, že už neexistují a věty začínají frázi Tak za nás to bylo jiný! Ale v okamžiku, kdy už na trend přeci jen naskočí, víte, že už umřel doopravdy. 

Ne všem trendům je určené projít celou křivku. Mnoho jich umře u Early Adopters a dále už nepokračují. Jiné si zase celým cyklem projdou jen u části populace a zbytek se o ní nikdy nedozví. 

A přestože tenhle framework není zásadní dogma, je to něco, co nám pomáhá přemýšlet o tom, jak se trend vyvíjí. 

Knížky, co vás posunou do roku 2050 (a dál)

Knížky, co vás posunou do roku 2050 (a dál)

#Pavlína Louženská#

Když nečtu trend reporty, otevírám sci-fi. Fungují jako tréninková plocha pro představivost – někdy se netrefí vůbec, jindy předpoví realitu tak přesně, až z toho mrazí. Stačí si vzpomenout, jak Jules Verne psal o cestě na Měsíc, nebo jak seriál Black Mirror dneska připomíná večerní zprávy.

Predikce trendů je často explorace nepředstavitelného a proto nám knížky dávají skvělý prostor se do budoucnosti vydat. Predikce o stárnoucí populaci nebo klimatické krizi si hledají cestu nejen do odborných knih, ale i do románů. 

Kromě tipů na tituly, co vás teleportují přímo do budoucnosti, přidávám i odbornou literaturu, která vás trendy predikovat naučí. 

The Trend Forecaster's Handbook – Martin Raymond

Bible všech trendspotterů. Když vám někdo tvrdí, že „umí číst trendy“, nejspíš má tuhle knížku ohmatanou. A přestože už vyšla před dlouhou dobou, jsou přístupy a nástroje v ní, stále relevantní. 

The Inevitable by Kevin Kelly

Jeden z otců zakladatelů časopisu Wired vydal v roce 2016 knížku, která je dodnes jednou z nejdoporučovanějších v oboru. Vysvětluje, proč jsme schopni předpovědět, jak bude vypadat svět za třicet let a jaké síly ho formují. 

Everything Is Predictable – Tom Chivers

Spoiler: není. Ale vysvětlí vám, proč máme pocit, že ano – a jak funguje pravděpodobnost v reálném životě. Chivers používá Bayesův theorém jako základ pro příběh, který se dostal do výběru nejlepších knížek minulého roku. 

Speculative Everything – Anthony Dunne & Fiona Raby

Design jako způsob, jak přemýšlet o budoucnostech, které ještě neexistují. Trochu sci-fi, trochu manifest, který vydalo MIT Press a bude vás bavit, pokud jste architekt nebo produktový designér...

Superforecasting – Philip E. Tetlock & Dan Gardner

Existují lidé, kteří mají superschopnost předpovídat budoucnost. A Tetlock a Gardner vysvětlují, jak je najít a jak s nimi pracovat. 

How To Research Trends – Els Dragt

Praktický návod na trendhunting. Kuchařka pro všechny, kdo chtějí hledat slabé signály dřív, než se z nich stane mainstream.

Homo Deus – Yuval Noah Harari

Harari v plné síle. Technologie, biologie, ego a to, jak by mohla vypadat naše civilizace za pár dekád.

Ministry of the Future - Kim Stanley Robinson

Napínavý thriller, který ukazuje, jak může vypadat naše budoucnost, pokud se bude planeta oteplovat, doporučoval i Barack Obama jako jednu ze svých nejoblíbenějších knih minulého léta. 

Lore - tým Future Commerce

Eseje, články a rozhovory, které dal dohromady tým jedné z nejlepších platforem, která se zabývá budoucností e-commerce a retailu. Nabízí zamyšlení (a návod), jak pracovat se subkulturami i jak fandom mění značky. 

Business of Aspiration - Ana Andjelic

Kolekce esejí od Any Andjelic zkoumá, jak se mění naše aspirace - vůči sobě a vůči značkám a na praktických příkladech ukazuje, jak vybudovat další Nike. Pokud pracujete v B2C  značce, tak tohle je TA knížka, kterou si pořídit.

Jak číst trendy?

Jak číst trendy?

#Pavlína Louženská#

Dneska se pod pojmem trend schovává hned několik definicí a interpretací. Protože každý trend je jinak velký a chová se jinak. S čím se potkáte? 

Mikrotrendy a hypy

Mikrotrendy jsou obdobou šatů Kim Kardashian. Prodávají se jen 48 hodin poté, co si je vzala na sebe a pak je přehluší jiný ootd. Jsou to vlny, které se přelévají sociálními sítěmi a konverzacemi, aby umřely jen o pár (tý)dnů později. Akcelerují je sociální sítě: nenažraný Otesánek, který se neustále dožaduje nových vzruchů, a tak mají minimální životnost. 

Často mohou být vidět jen v jedné subkultuře, v jediném kontextu, jediný moment, a tak nad nimi mnoho trendspotterů mávám rukou s tím, že trendem doopravdy ani nejsou. Ale doopravdy jsou dneska Labubu, Mob Wives a další tiktokové hypy tou nejviditelnější reprezentací trendů v médiích. 

Kde je hledat? Koukněte se na Google Trends nebo do #trending na TikToku.    

 

Opakující se trendy

Jako futuristka se otáčím do minulosti, abych se mohla koukat do budoucnosti, říká Anne Lise Kjaer a má pravdu. Trendy se pravidelně vrací do hry. Trochu jinak, ale doopravdy velmi podobně. Každý rok přijde Back to school, hubnutí do plavek, a letní kina. V pravidelných intervalech se k nim přidává Olympiáda, fotbalové EURO a nový James Bond. 

Druhý trik je vzít aktuální rok a odečíst násobky dvaceti let. A tak není náhoda, že posledních několik sezón není možné minout 00s - posedlost Britney Spears, nebo návrat širokých kalhot. 

Kde je hledat? Kouknout se do kalendáře. 

 

Trendy

Popularita podcastů, proteinové nápoje a nebo máslová žlutá jsou příkladem trendů, které jsou dlouhodobější. Vydrží půl roku i tři a dá se s nimi díky tomu lépe pracovat. 

Kde je hledat? Kouknout do trend reportů. Ty největší agentury na světě jsou třeba WGSN a Stylus. Mají i vlastní podcasty, kde trendy mapují. Tady jen najdeš pár tipů na co si při čtení dát pozor. 

 

Megatrendy

Trvají déle než jakýkoliv jiný trend a můžete se na ně spolehnout, že budou trendem i za třicet let. Od stárnoucí populace, přes urbanizaci, až po polarizaci, jsou to ty změny ve společnosti, ze kterých doopravdy nejčastěji futuristé při predikcích budoucnosti vycházejí. 

Kde je hledat? Třeba na webu megatrendy.cz

 

A co bude trendem v roce 2026? To už teď píšu v diáři, co jsme společně s papelote vydali.