Sada metalických fixů Edding jako DÁREK při nákupu nad 1 200 Kč.
Učíte se na zkoušku, připravujete se na státnice nebo hledáte efektivní způsob, jak se učit nový jazyk? Možná vám přijde, že v digitální době už papír pomalu ale jistě ztrácí své místo. V tomto článku bychom vám nicméně chtěli tuto domněnku vyvrátit a seznámit vás s pěti metodami učení, s nimiž zvládnete zdolat všechny studijní vrcholky – a stačit vám bude jen tužka a papír!
Učíte se na zkoušku, připravujete se na státnice nebo hledáte efektivní způsob, jak se učit nový jazyk? Možná vám přijde, že v digitální době už papír pomalu ale jistě ztrácí své místo. V tomto článku bychom vám nicméně chtěli tuto domněnku vyvrátit a seznámit vás s pěti metodami učení, s nimiž zvládnete zdolat všechny studijní vrcholky – a stačit vám bude jen tužka a papír!
Začněte chytře. Ještě před tím, než se pustíte do boje s horou poznámek a studijních materiálů, rozplánujte si, s jakou frekvencí se budete k naučené látce vracet, abyste zvýšili šanci, že si ji váš mozek zapamatuje. Pomoci si můžete třeba měsíčním plánovačem. Třeba už víte, jaký rytmus opakování, vám funguje. A pokud ne, můžete při náčrtu efektivního harmonogramu vyzkoušet metodu 2 3 5 7.
Mind maps představují jednu z mála kreativních metod učení, která zároveň nese své ovoce. Studie z roku 2002 publikovaná v časopise Medical Education ověřovala efektivitu učení za pomoci myšlenkových map na 50 studentech medicíny. Ti byli rozděleni na dvě skupiny, přičemž jedna pracovala s myšlenkovými mapami a druhá aplikovala vlastní metodu učení. Účastníci dostali k nastudování text o 600 slovech, posléze byli z látky přezkoušeni a po týdnu se test znovu opakoval. Z výzkumu následně vyplynulo, že studenti využívající myšlenkové mapy si pamatovali více informací než ostatní a to i s delším časovým odstupem.1
Myšlenkové mapy oceníte zejména při učení většího objemu učiva – třeba před maturitou nebo státnicemi. Každá otázka dostane svůj nepopsaný list, který postupně zaplníte všemi podstatnými poznatky, fakty a odpověďmi. Za pomoci myšlenkové mapy si vytvoříte vlastní schéma, jak nad tématem uvažujete a jak ho chápete, zdůrazníte všechno podstatné a na druhou stranu pak můžete přidat otázky, kterými si zpětně ověříte, co si pamatujete.
Oproti myšlenkovým mapám může být zpracování taháku studijní metodou, která vás povede cestou větší stručnosti a shromáždění důležitých informací na omezený papírový prostor. Tahák můžete pojmout minimalisticky, ale pokud víte, že vám více vyhovuje větší formát, sáhněte klidně i po něm. Výzkum norských vědců z roku 2015 ukázal, že ručně psané poznámky jsou spojeny s lepší mírou zapamatování a lidé si je vybavují lépe než zápisky psané na klávesnici počítače nebo tabletu.2 Takže i jednoduché shrnutí několika informací, které si nedokážete ani za nic zapamatovat, může být velmi nápomocné.
Oproti myšlenkovým mapám může být zpracování taháku studijní metodou, která vás povede cestou větší stručnosti a shromáždění důležitých informací na omezený papírový prostor. Tahák můžete pojmout minimalisticky, ale pokud víte, že vám více vyhovuje větší formát, sáhněte klidně i po něm. Výzkum norských vědců z roku 2015 ukázal, že ručně psané poznámky jsou spojeny s lepší mírou zapamatování a lidé si je vybavují lépe než zápisky psané na klávesnici počítače nebo tabletu.2 Takže i jednoduché shrnutí několika informací, které si nedokážete ani za nic zapamatovat, může být velmi nápomocné.
Podporují aktivní zapojení mozku, usnadňují zapamatování informací díky opakování a rychlé zpětné vazbě a pro jejich vytvoření vám stačí jen pero a papír. Flashcards jsou skvělou metodou pro učení historických dat, konkrétních pojmů nebo při rozšiřování slovní zásoby v cizím jazyce. A už při samotném vytváření bude váš mozek nasávat učivo díky ručnímu zápisu.
Až budete mít kartičky sepsané, můžete je barevně doladit s pomocí zvýrazňovačů nebo fix a přizpůsobit je tak svým individuálním studijním potřebám. A pokud toužíte proložit papírové učení nástrojem ze z digitálního světa, vyzkoušejte aplikaci Quizlet, se kterou si připravíte flashcards online.
Sice to může chvíli trvat, nicméně pokud budete vytrvale zkoušet a objevovat, dříve nebo později zjistíte, jaká z metod učení pro vás funguje nejlíp. Ani správná technika ale často nemusí být zárukou úspěchu, pokud ve víru učení zapomenete na několik důležitých zásad, které se do výsledku a efektivity započítávají taky:
Dělejte pravidelné pauzy. A vytrvejte: Inspirovat se můžete třeba technikou 52/17. Ta velí: 52 minut pracovat, 17 minut odpočívat – stejně jako to dělají ti nejproduktivnější zaměstnanci.
Motivaci na to vytrvat vám dodá metoda „Don’t break the chain“, s níž si každý den zakreslíte do kalendáře křížek za pokořený milník nebo produktivní den. A pak budete s radostí sledovat, jak se řetězec nakreslených křížků postupně prodlužuje.
Odpočívejte – aktivně i pasivně: Mozek nejvíce ukládá informace během spánku, proto byste ho neměli vynechávat ani v tom nejvypjatějším zkouškovém období. Studenti na středních školách (do 17 let) by měli spát zhruba 8 až 10 hodin, vysokoškoláci mezi 7 až 8 hodinami.3 Výzkum na univerzitních studentech v Americe ale ukázal, že více než polovina z nich spí standardně každou noc méně než 7 hodin.4 Přitom spánková deprivace může mít na naše kognitivní funkce podobně negativní vliv jako třeba alkohol.5 Takže odkládat spánek na období po zkouškách se nemusí vůbec vyplatit.
Aktivním odpočinkem v podobě sportu pak vyplavíte endorfiny, snížíte hladinu stresu a nastartujete mozek pro další učící blok.
Plán je nejlepším kamarádem učení: Proces memorování nových poznatků, pro vás bude podstatně méně stresující a zátěžový, pokud si dopřejete dostatek času na jejich opakování. S tím vám pomůže váš diář, papírový plánovač nebo klidně jen jednoduchá excelovská tabulka, ve které si naplánujete pravidelné opakování. Tak zkuste příště předběhnout stres a spěch zkouškového období s dobrým plánem po boku.
1FARRAND, Paul Andrew a Fearzana HUSSAIN. The efficacy of the ‚mind map‘ study technique. Medical Education [online]. 2002, 36(5) [cit. 2025-01-14]. Dostupné z: doi:10.1046/j.1365-2923.2002.01205.x
2MANGEN, Anne, Liss G. ANDA, Gunn H. OXBOROUGH a Kolbjørn Kallesten BRØNNICK. Handwriting versus Keyboard Writing: Effect on Word Recall. Journal of Writing Research [online]. 2015, 7(2), 227-247. Dostupné z: doi:10.17239/jowr-2015.07.02.1
3HARVARD SUMMER SCHOOL. Why You Should Make a Good Night’s Sleep a Priority. Harvard Summer School [online]. 2021, 28.3.2021 [cit. 2025-01-16]. Dostupné zde.
4ZEEK, Megan L., Matthew J. SAVOIE, Matthew SONG, Leanna M. KENNEMUR, Jingjing QIAN, Paul W. JUNGNICKEL a Salisa C. WESTRICK. Sleep Duration and Academic Performance Among Student Pharmacists. American Journal of Pharmaceutical Education [online]. 2015, 79(5) [cit. 2025-01-16]. Dostupné z: doi:10.5688/ajpe79563
5HARVARD SUMMER SCHOOL. Why You Should Make a Good Night’s Sleep a Priority. Harvard Summer School [online]. 2021, 28.3.2021 [cit. 2025-01-16]. Dostupné zde.