🎄Vánoční pauza: 23. 12. - 4. 1. si odpočineme (od telefonu i e-mailu). Objednávky z 22. - 28. 12. vám odešleme 29. 12. Děkujeme za pochopení! 🤍

Náš svět

Výpis článků

S grafickou designérkou Markétou Mášovou o kolekci diářů 2026

S grafickou designérkou Markétou Mášovou o kolekci diářů 2026

#Náš svět#

Co když čas není přímka, ale kruh? Grafická designérka Markéta Mášová postavila kolekci diářů 2026 na třech archetypech – dítěti, dospělém a starci. Každý z nich přemýšlí o čase po svém a vyzařuje jinou energii. Ale společně tvoří promyšlený a propojený celek. Nechte se pozvat do zákulisí výroby a přečtěte si o tom, jakou myšlenku edice diářů nese a který z nich si pro příští rok vybere sama Markéta.

Markét, jak bys letošní kolekci popsala třemi slovy?

Charakterní, vrstevnatá, konceptuální.

Kdyby měla letošní kolekce vlastní manifest, jak by zněl v jedné větě?

Každý diář má svůj pohled na čas. Zpomal, pozoruj, hraj si, sni, plánuj – objev svůj vlastní rytmus.

Kde se zrodil nápad postavit celý leitmotiv na archetypech dítěte, dospělého a starce?

Ze všeho nejdřív téma znělo: budoucnost. Jakmile jsem zaslechla téma času, projely mnou problesky různých obrazů od ošoupaných starých diářů po super nové, lesklé diáře…a společně s tím přišla i metafora lidského života a jeho fází.

Většinou, když mám takové záblesky, hned je zachytávám do skicáku, protože později se k nim intuitivně vracím a dojde mi, že ta první myšlenka, často funguje úplně nejlíp. Hned jsem si ji zapsala a rozvíjela od prvních minut jako hlavní koncept.

Když jsme malí, těšíme se na to, až vyrosteme, Když jsme dospělí, tak před sebou tlačíme věci, utíkáme v zaběhlých vzorcích a jen zjišťujeme, jak ten čas letí. Takže se těšíme na stáří a ve stáří si pak říkáme: „Jó, když jsme byli mladí…“ – díváme se zpět, ohlížíme se a předáváme si moudrosti, což koneckonců podtrhuje i claim „The time is now“ inspirovaný lidmi, kteří se ohlíží zpět a často litují, že něco promarnili. V kolekci pracuji s myšlenkou, že každý z nás v sobě všechny tyto vrstvy – dětskou zvídavost, dospělou tvořivost i klid starších. A chtěla jsem, aby se diář stal průvodcem v tom, jak v sobě tyto aspekty objevovat, ne potlačovat.

Edice je barevně výrazná, ale zároveň spolu jednotlivé diáře ladí. Co je potřeba si při výběru barev ohlídat?

Aby se každý diář propojil s ostatními diáři v kolekci, ale současně byl jiný, jedinečný. A taky je třeba myslet na to, abychom udělali šťastných co nejvíce lidí. Proto v kolekci najdete jak světlé ‚youth‘ designy, tak i tmavé, černé kusy – od nejhravějších přístupů až po konzervativní. A s udržením pospolitosti produktů mi hodně pomohly kolegyně Lucie s Kamilou.

Ráda bych ale zmínila i to, jak je kolekce ideově propojená „kruhem života“. Jak už jsme naznačili, zdánlivě hodně rozmanité návrhy drží pohromadě myšlenka různých životních stádií. Takže tu máme například diář Transparente Tiny Chaos a Adult Kid, které odráží dětskou energii, hravost, fascinaci, přítomnost. Elemento Chaotic Rhythm pak zastupuje dospělou fázi, v níž je motivem rozmazaný pattern kalendáře – puntíky představují jednotlivé dny, předzvěst, že v zajetém systému je šance na změnu.

A pak zástupci retrospektivního pohledu, stáří – Elemento Lost & Found odkazující na děravou paměť propouští obsah za obálkou a dá se tak skrz ni ohlédnout zpět v čase. Stříbrná Vega Silver Grace symbolizuje, že krása věcí roste s jejich příběhem a že každá jizva má svůj lesk. A třeba trojice diářů Fabrico odpovídá barevnostně každému jednomu archetypu.

Kdy víš, že je návrh hotový?

Když přestanu mít nutkání něco přidat nebo vysvětlovat. Když začne mluvit sám ze sebe. Když chytá za srdce. Když sám ožije.

Tomu všemu samozřejmě předchází dlouhé přemýšlení nad konceptem, což je fáze, která mi jde nejlíp a kde mě napadá spoustu velice finančně nákladných řešení, ha ha. Klíčová pro mě ale zůstává idea, která mi ožije pod rukama, to je pro mě hotový návrh. Přetransformovat myšlenky do fyzické podoby je pak druhá věc, to je porod formy.

Letos je v kolekci využito hned několik tiskařských technik a řemeslných postupů. Máš mezi nimi svého favorita, něco co tě nejvíc baví?

Těžká otázka! Každá technika má totiž v kombinaci s papírem hodně co do sebe. Momentálně jsem ale nejvíc fascinovaná slepotiskem. Ta plasticita materiálu a hra se světlem a stínem je něco! Slepotisk nádherně zafungoval na diáři Future Pavlíny Louženské. Efekt zrcadla mnohem víc podporuje plasticitu vytlačené grafiky a působí tak, jako by obálka byla opravdu kovová.

A taky kašírování papírů je skvělé! Moc mile mě překvapily diáře Fabrico, na kterých jsme rozehrála trojkombinace barevných papírů kašírovaných na probarvenou černou lepenku. A když se k tomu ještě využily papíry a barevná paleta od papírny Gmundu, tak z toho oči přecházejí! 

Taky se nakonec skvěle vyprototypoval obal na Transparente. Jelikož vymyslet desky tak, aby z nich konfety nevypadávaly, byla docela věda…

Takhle ale můžu básnit o každém diáři v kolekci. Opravdu se každý jeden povedl!

Jaký papír si nakonec s celým konceptem nejvíce sedl? A co všechno hrálo roli při jeho výběru?

Papíry od značky Gmund a konkrétně papír Electric Blood, který je pro mě středobodem celé kolekce a jsem si jistá, že ho bezpečně poznáte, je to totiž nejvýraznější letošní kousek!

Barevná paleta Gmundu je promyšlená bez kompromisů a jde s dobou. Nicméně obdivuju nejen jejich barvy, ale i struktury. Ruční dělba a mistrovství je z nich totiž cítit na první pohled i dotek. Ten papír vypadá skutečně jako papír. Vidíš v něm vlákna, prohlubně, žádná vyhlazená dokonalost.

A nesmírně zajímavý je i jejich příběh. Papírenský mlýn leží v hornatém městečku Gmund am Tegernsee v Německu poblíž rakouských hranic. V roce 1829 ho založil Johann Nepomuk Haas a dodnes je to rodinná firma, kde je majitel zároveň ředitelem a kde jedna mašina vyrábí papír už od roku 1880. Samozřejmě mají i nejnovější technologie, ale pořád udržují velmi poctivou a rukodělnou výrobu. Vodu pro výrobu třeba berou z protékající řeky Mangfall, která je vidět přímo od rozehřátého stroje z haly. A každý finální arch kontroluje člověk.

Za mě naprostá špička! Miluju jejich papíry natolik, že je mám denně před očima, byla to automatická volba.

V čem ti práce na diářích pomohla přemýšlet o čase jinak?

Mě samotnou čas jako takový hodně inspiruje. Fascinuje mě téma linearity, způsob, jak člověk čas vnímá, i uvědomění, že máme opravdu v rukách svou vlastní budoucnost. Diář vnímám jako nástroj času, který nám pomáhá udávat směr. Je na tobě, jakými momenty chceš projít a jak je prožiješ. A zároveň mě baví představa, že v ruce držíš různé verze svého „já“ – dětskou, dospělou i tu starší. Každý si najde svůj rytmus a perspektivu, jako by držel kus sebe v rukou, z každé fáze života.

Až si budeš vybírat diář na rok 2026, jaký to bude? A proč?

Ach, jsou to moje děti. Takže samosebou chci všechny. I přes můj oblíbený papír Electric Blood použitý na jednom z Element, ale zůstává mým favoritem Adult Kid. Ten mě jako osobnost vystihuje nevíc. A ty konfety mě při prvním shlédnutí maket zaměstnaly tak na 20 minut čistýho času! 

 

.
.
.
.
.
Naše mise a hodnoty

Naše mise a hodnoty

Aktivní život a činorodost

Synonymem aktivního života pro nás není splněný to do list, jako spíš vědomý přístup k věcem, kterým chceme věnovat pozornost. Proto vyrábíme nástroje, které proměňují psaní v pracovní flow. Plánování v chytrou infrastrukturu vašich dní. A papír v prostor pro všechny vaše myšlenky. Naše produkty vybízejí ke zpomalení, soustředění i k návratu k tomu, co vás naplňuje. Protože aktivní život je volbou o tom, jak naložíte se svým časem i kreativitou.

Design

Věříme, že i předměty, které nás provázejí napříč všedními dny, mohou být oslavou kvalitního designu. A přejeme si, aby naše produkty fungovaly jako chytrý protipól digitálního světa a přinášely zážitek, který potěší na pohled i na dotek. K tomu nám pomáhá nejen dlouholetá znalost papírenského oboru. Ale zejména spolupráce se zkušenými designéry a výrobci, kteří si zakládají na prémiovém zpracování.

Udržitelnost a etika

Udržitelnost nevnímáme jako přidanou hodnotu, ale výchozí bod. A propisuje se do všeho, co děláme: od návrhu funkčních, nadčasových designů přes výběr šetrných materiálů až po odpovědné nakládání s odpadem. Přebíráme zodpovědnost za stopu, kterou vytváříme, proto všechny procesy nastavujeme tak, aby dávaly smysl teď – i za deset let.

Lokálnost

Všechny papelote produkty navrhujeme a vyrábíme v České republice. Spolupráci s lokálními partnery vnímáme jako způsob, jak podpořit řemeslnou tradici. Hodnotová spřízněnost nám umožňuje budovat dlouhodobé vztahy vystavěné na férových podmínkách i vzájemné důvěře. A díky tomu pak mohou vznikat produktová řešení, na která můžeme být společně hrdí.

5 důvodů, proč je papelote udržitelné

5 důvodů, proč je papelote udržitelné

#Udržitelnost a výroba#

Udržitelnost je základem všeho, co děláme. Vyrábíme v Česku, podporujeme řemeslo a máme respekt k lidem i k planetě.

Jsme lokální

Jsme česká značka. Produkty navrhujeme i vyrábíme v České republice. Snižujeme tak ekologickou zátěž a vytváříme pracovní příležitosti. Využíváme řemeslnou zručnost a tradici, která v Čechách existuje, a někdy i oprášíme postupy, na které už pomalu sedal prach. Blízkost výroby nám umožňuje na jejím procesu spolupracovat, ladit detaily a dotahovat technická řešení. Dáváme přednost lokálním materiálům – dřevo na tužky, pruženky na naší gumičku i zipy pocházejí z ČR.


Používáme šetrné materiály

Materiály, které používáme, pečlivě vybíráme. Hledáme takové, které jsou lokální, šetrné svým původem a zpracováním, recyklované nebo inovativní svou vizí a technologickým přístupem. Naším favoritem je papír Munken ze severské papírny Arctic paper vyráběný v absolutním souladu s okolní přírodou – voda opouštějící výrobu zůstává domovem lososů. 

Vážíme si řemesla

Využíváme řemeslnou zručnost a tradici, která v Čechách existuje, a někdy dokonce oprášíme postupy, na které už pomalu sedal prach. Jako třeba šití nití ve hřbetu dříve používané pro výrobu pasů. Ve složitém výrobním procesu často kombinujeme průmyslové a ruční zpracování. Žádný detail pro nás není nepodstatný. Naopak. Ve zdánlivých drobnostech mnohdy nacházíme největší krásu. 

Víme, že lidé jsou to nejdůležitější

Přejeme si, aby papelote bylo místo, kde se každý cítí bezpečně, kam chodí rád, kde se mu dobře pracuje. Místo, kde může každý růst a rozvíjet svůj potenciál, využívat své dary, talenty a nadání. Místo, kde vládne důvěra, otevřenost, ohleduplnost, respekt a přátelství.

Nic nepřijde nazmar

Protože nejšetrnější je papír, kterým se šetří, snažíme se neplýtvat. Zbytkový materiál proto dál zpracováváme. Druhý život poskytujeme také neprodaným diářům, které se upcyklací proměňují v nové produkty.  Nevyhazujeme ani zbytky látek a gumiček, které polabská chráněná dílna využívá pro další tvorbu. A odpady z kuchyňky odevzdáváme kompostu.

Jak vést udržitelnou značku? Přínosy produktu musí být větší než jeho ekologická stopa, říká Denisa Havrdová

Jak vést udržitelnou značku? Přínosy produktu musí být větší než jeho ekologická stopa, říká Denisa Havrdová

#Udržitelnost a výroba#

Udržitelnost v papelote bereme vážně. Recyklujeme, volíme šetrné materiály a propojujeme se s partnery, kteří se k planetě chovají hezky. Majitelka a ředitelka Denisa Havrdová v rozhovoru popisuje, jak vypadá v jejích očích cesta udržitelného zápisníku, který typ papíru už dávno vyřadila z hledáčku i to, jak se do procesu výroby promítá vysoký podíl ruční práce.

Deniso, kdybys měla vystihnout, v čem je papelote udržitelné v jedné větě, jak by zněla?

Snažíme se propojit jednotlivé oblasti udržitelnosti – ekologickou, sociální i ekonomickou, co nám síly, zdroje i zkušenosti dovolí. Nicméně pořád je co zlepšovat, nikdy není dokonáno. Právě ekonomickou udržitelnost jsme dlouho opomíjeli, ale v posledních letech na ni klademe mnohem větší důraz.

Design a ekologie – dva pilíře, na kterých papelote staví od samého začátku. Vnímáš je jako hodnoty, co přirozeně patří k sobě, nebo je naopak oříšek propojit je do funkčního celku, v němž nebude ani jedna strana strádat?

Pro nás jsou to zásadní hodnoty a věřím, že je potřeba vnímat je ve vzájemné souvislosti. Pokud je produkt designově dokonalý a není vytvořený ekologickou cestou, neodpovídá v mých očích standardům dnešní doby. Mám za to, že jako společnost jsme natolik zavaleni produkty, že si můžeme dovolit vyrábět i konzumovat méně, zato ale kvalitněji.

„Kdo vyrábí, ten také škodí. Zásadní je, aby byly přínosy produktu větší než ekologická stopa, kterou zanechá.“

Jaké globální trendy tě v oblasti udržitelnosti fascinují – a jak se promítají do fungování firmy?

Aktuálně se intenzivně zabývám otázkou, jak balit produkty. Pokud se na to totiž díváme z ryze ekologického pohledu, platí že žádný obal, nejlepší obal. Nicméně ve chvíli, kdy už obaly používáme, nechceme, aby byly jednorázové, ale ideálně právě naopak – aby měly nakročeno k dalšímu využití po nákupu.

Víš o nějakých ekologických kompromisech, které musí papelote jako značka dělat?

Celá výroba je o kompromisech, protože kdo vyrábí, ten také škodí. Zásadní je, aby byly přínosy produktu větší než ekologická stopa, kterou zanechá… což se ale bohužel velmi těžko měří.

Jak vypadá cesta udržitelného zápisníku?

Na startu si dobře zvolím správný typ – formát, lineaturu, vazbu. Intenzivně s ním žiju a po dopsání ho buď celý archivuju, vyberu si klíčové pasáže a s těmi dále pracuju, anebo v případě poznámek, které mi dále neslouží, dám zápisník do tříděného odpadu.

Všechny papelote zápisníky se pyšní papírem, který pochází ze šetrného lesního hospodářství, a některé mají dokonce listy z recyklovaného papíru. V čem spatřuješ jeho největší výhody a naopak limity?

FSC certifikát (organizace Forest Stewardship Council podporuje šetrné obhospodařování lesních zdrojů) mi dnes přijde jako absolutní standard a nevnímám, že by takový papír měl nějaké limity. Naopak bych již zcela vyřadila ze hry křídový papír, který se stále dost používá. Je neekologický, na dotek nepříjemný, hůře se na něj píše a navíc se i špatně recykluje.

Jako brand se přirozeně propojujeme s celou řadou partnerů, kteří nad ekologií smýšlí stejně  – ať už je to švédský Munken nebo třeba německá značka Edding. Dokážeš říct, jaký z dodavatelů je pro tebe v oblasti udržitelnosti největší inspirací – v Česku i zahraničí?

Těší mě objevovat evropské značky vyrábějící papír, které se snaží přinášet na trh produkty s vyšší přidanou hodnotou. Mezi mé oblíbence bych tak ještě určitě zařadila německý Gmund, britský G. F. Smith a taky italské Fedrigoni!

Kdybys měla vypíchnout aspekty výroby, kterými se papelote odlišuje od ostatních značek v papírenském odvětví, jaké by to byly?

Od zahraničních značek nás určitě odlišuje především lokální tuzemská výroba. Většina velkých zahraničních brandů ji totiž přesunula do Asie. Geografická blízkost vývoje produktů a výroby mi přijde zcela klíčová. Zároveň se tím v papelote snažíme podporovat vytrácející se knihařské řemeslo, a klademe tak důraz na rukodělnost.

Ovlivňuje vysoký podíl ruční práce v rámci výroby způsob, jakým uvažujete nad produktem jako takovým?

V knihařském řemesle se bez ruční práce neobejdeme. Snažíme se pracovat s detaily, které produkt dokážou proměnit a odlišit. Často narážíme na představu lidí, že existuje jeden stroj, kam se vloží papír a na druhé straně vypadne zápisník. Tak tomu opravdu není. Fází celého procesu je mnoho: od tisku, skládání, falcování, až po zknihaření dle vazby a řady dalších dokončovacích úkonů dle potřeby. Samozřejmě se ale snažíme co nejefektivněji pracovat se strojovou výrobou a všude tam, kde to má smysl, jí dáváme přednost.

A co zbytkový materiál? Jak s ním pracujete?

Nejvíce odpadu vzniká při tisku vnitřků či obálek. Přemýšlíme nad vhodnými formáty, tak aby se odpad eliminoval a u zajímavých materiálů vracíme vzniklý odpad nazpátek do hry. V takovém případě mohou vznikat jiné – často kapesní – formáty, naposledy třeba poznámkové kartičky Zettelkasten.

„Diskutujeme, kdy je dobré být online a psát do počítače a kdy se usebrat.“

Je podle tebe environmentální přístup v podnikání ve 21. století novým standardem?

Myslím, že by měl být. Jsem si vědoma toho, že každý kdo něco produkuje, tak planetu něčím zatěžuje. Nicméně snažíme se vytvářet produkty, které podporují kreativní a aktivní život, jsou nadčasové a lidé je budou rádi používat. Všichni bychom měli přemýšlet nad tím, jaký odpad tady po sobě zanecháme. A nesnažit se tvářit, že jako značka nijak neškodím a výrobní procesy mám zcela pod kontrolou. Toto je nekončící proces a vždycky je co zlepšovat.

Jak v papelote přemýšlíte o ekologii uvnitř firmy – ne směrem ven, ale mezi sebou?

Diskutujeme, kdy je dobré být online a psát do počítače a kdy se usebrat. Velké diskuze přináší v poslední době i nové produkty, které se chystají – kde je vyrábět, jak a z čeho.

A kdybys mohla zakázat jednu věc z kanceláří po celém světě, co by to bylo?

Reklamní kancelářské dárky z plastu – fascinuje mě, kolik se jich stále vyrábí a rozdává.

Ovládací prvky výpisu

4 položek celkem