Vítejte na novém e-shopu – nové prostředí, nové radosti a možná… i pár zádrhelů. Děkujeme, že s námi máte trpělivost, zatímco ladíme poslední detaily!

Udržitelnost a výroba

5 důvodů, proč je papelote udržitelné

5 důvodů, proč je papelote udržitelné

#Udržitelnost a výroba#

Udržitelnost je základem všeho, co děláme. Vyrábíme v Česku, podporujeme řemeslo a máme respekt k lidem i k planetě.

Jsme lokální

Jsme česká značka. Produkty navrhujeme i vyrábíme v České republice. Snižujeme tak ekologickou zátěž a vytváříme pracovní příležitosti. Využíváme řemeslnou zručnost a tradici, která v Čechách existuje, a někdy i oprášíme postupy, na které už pomalu sedal prach. Blízkost výroby nám umožňuje na jejím procesu spolupracovat, ladit detaily a dotahovat technická řešení. Dáváme přednost lokálním materiálům – dřevo na tužky, pruženky na naší gumičku i zipy pocházejí z ČR.


Používáme šetrné materiály

Materiály, které používáme, pečlivě vybíráme. Hledáme takové, které jsou lokální, šetrné svým původem a zpracováním, recyklované nebo inovativní svou vizí a technologickým přístupem. Naším favoritem je papír Munken ze severské papírny Arctic paper vyráběný v absolutním souladu s okolní přírodou – voda opouštějící výrobu zůstává domovem lososů. 

Vážíme si řemesla

Využíváme řemeslnou zručnost a tradici, která v Čechách existuje, a někdy dokonce oprášíme postupy, na které už pomalu sedal prach. Jako třeba šití nití ve hřbetu dříve používané pro výrobu pasů. Ve složitém výrobním procesu často kombinujeme průmyslové a ruční zpracování. Žádný detail pro nás není nepodstatný. Naopak. Ve zdánlivých drobnostech mnohdy nacházíme největší krásu. 

Víme, že lidé jsou to nejdůležitější

Přejeme si, aby papelote bylo místo, kde se každý cítí bezpečně, kam chodí rád, kde se mu dobře pracuje. Místo, kde může každý růst a rozvíjet svůj potenciál, využívat své dary, talenty a nadání. Místo, kde vládne důvěra, otevřenost, ohleduplnost, respekt a přátelství.

Nic nepřijde nazmar

Protože nejšetrnější je papír, kterým se šetří, snažíme se neplýtvat. Zbytkový materiál proto dál zpracováváme. Druhý život poskytujeme také neprodaným diářům, které se upcyklací proměňují v nové produkty.  Nevyhazujeme ani zbytky látek a gumiček, které polabská chráněná dílna využívá pro další tvorbu. A odpady z kuchyňky odevzdáváme kompostu.

Jak vést udržitelnou značku? Zásadní je, aby přínosy produktu byly větší než ekologická stopa, kterou zanechá, říká Denisa Havrdová

Jak vést udržitelnou značku? Zásadní je, aby přínosy produktu byly větší než ekologická stopa, kterou zanechá, říká Denisa Havrdová

#Udržitelnost a výroba#

Udržitelnost v papelote bereme vážně. Recyklujeme, volíme šetrné materiály a propojujeme se s partnery, kteří se k planetě chovají hezky. Majitelka a ředitelka Denisa Havrdová v rozhovoru popisuje, jak vypadá v jejích očích cesta udržitelného zápisníku, který typ papíru už dávno vyřadila z hledáčku i to, jak se do procesu výroby promítá vysoký podíl ruční práce.

Deniso, kdybys měla vystihnout, v čem je papelote udržitelné v jedné větě, jak by zněla?

Snažíme se propojit jednotlivé oblasti udržitelnosti – ekologickou, sociální i ekonomickou, co nám síly, zdroje i zkušenosti dovolí. Nicméně pořád je co zlepšovat, nikdy není dokonáno. Právě ekonomickou udržitelnost jsme dlouho opomíjeli, ale v posledních letech na ni klademe mnohem větší důraz.

Design a ekologie – dva pilíře, na kterých papelote staví od samého začátku. Vnímáš je jako hodnoty, co přirozeně patří k sobě, nebo je naopak oříšek propojit je do funkčního celku, v němž nebude ani jedna strana strádat?

Pro nás jsou to zásadní hodnoty a věřím, že je potřeba vnímat je ve vzájemné souvislosti. Pokud je produkt designově dokonalý a není vytvořený ekologickou cestou, neodpovídá v mých očích standardům dnešní doby. Mám za to, že jako společnost jsme natolik zavaleni produkty, že si můžeme dovolit vyrábět i konzumovat méně, zato ale kvalitněji.

„Kdo vyrábí, ten také škodí. Zásadní je, aby byly přínosy produktu větší než ekologická stopa, kterou zanechá.“

Jaké globální trendy tě v oblasti udržitelnosti fascinují – a jak se promítají do fungování firmy?

Aktuálně se intenzivně zabývám otázkou, jak balit produkty. Pokud se na to totiž díváme z ryze ekologického pohledu, platí že žádný obal, nejlepší obal. Nicméně ve chvíli, kdy už obaly používáme, nechceme, aby byly jednorázové, ale ideálně právě naopak – aby měly nakročeno k dalšímu využití po nákupu.

Víš o nějakých ekologických kompromisech, které musí papelote jako značka dělat?

Celá výroba je o kompromisech, protože kdo vyrábí, ten také škodí. Zásadní je, aby byly přínosy produktu větší než ekologická stopa, kterou zanechá… což se ale bohužel velmi těžko měří.

Jak vypadá cesta udržitelného zápisníku?

Na startu si dobře zvolím správný typ – formát, lineaturu, vazbu. Intenzivně s ním žiju a po dopsání ho buď celý archivuju, vyberu si klíčové pasáže a s těmi dále pracuju, anebo v případě poznámek, které mi dále neslouží, dám zápisník do tříděného odpadu.

Všechny papelote zápisníky se pyšní papírem, který pochází ze šetrného lesního hospodářství, a některé mají dokonce listy z recyklovaného papíru. V čem spatřuješ jeho největší výhody a naopak limity?

FSC certifikát (organizace Forest Stewardship Council podporuje šetrné obhospodařování lesních zdrojů) mi dnes přijde jako absolutní standard a nevnímám, že by takový papír měl nějaké limity. Naopak bych již zcela vyřadila ze hry křídový papír, který se stále dost používá. Je neekologický, na dotek nepříjemný, hůře se na něj píše a navíc se i špatně recykluje.

Jako brand se přirozeně propojujeme s celou řadou partnerů, kteří nad ekologií smýšlí stejně  – ať už je to švédský Munken nebo třeba německá značka Edding. Dokážeš říct, jaký z dodavatelů je pro tebe v oblasti udržitelnosti největší inspirací – v Česku i zahraničí?

Těší mě objevovat evropské značky vyrábějící papír, které se snaží přinášet na trh produkty s vyšší přidanou hodnotou. Mezi mé oblíbence bych tak ještě určitě zařadila německý Gmund, britský G. F. Smith a taky italské Fedrigoni!

Kdybys měla vypíchnout aspekty výroby, kterými se papelote odlišuje od ostatních značek v papírenském odvětví, jaké by to byly?

Od zahraničních značek nás určitě odlišuje především lokální tuzemská výroba. Většina velkých zahraničních brandů ji totiž přesunula do Asie. Geografická blízkost vývoje produktů a výroby mi přijde zcela klíčová. Zároveň se tím v papelote snažíme podporovat vytrácející se knihařské řemeslo, a klademe tak důraz na rukodělnost.

Ovlivňuje vysoký podíl ruční práce v rámci výroby způsob, jakým uvažujete nad produktem jako takovým?

V knihařském řemesle se bez ruční práce neobejdeme. Snažíme se pracovat s detaily, které produkt dokážou proměnit a odlišit. Často narážíme na představu lidí, že existuje jeden stroj, kam se vloží papír a na druhé straně vypadne zápisník. Tak tomu opravdu není. Fází celého procesu je mnoho: od tisku, skládání, falcování, až po zknihaření dle vazby a řady dalších dokončovacích úkonů dle potřeby. Samozřejmě se ale snažíme co nejefektivněji pracovat se strojovou výrobou a všude tam, kde to má smysl, jí dáváme přednost.

A co zbytkový materiál? Jak s ním pracujete?

Nejvíce odpadu vzniká při tisku vnitřků či obálek. Přemýšlíme nad vhodnými formáty, tak aby se odpad eliminoval a u zajímavých materiálů vracíme vzniklý odpad nazpátek do hry. V takovém případě mohou vznikat jiné – často kapesní – formáty, naposledy třeba poznámkové kartičky Zettelkasten.

„Diskutujeme, kdy je dobré být online a psát do počítače a kdy se usebrat.“

Je podle tebe environmentální přístup v podnikání ve 21. století novým standardem?

Myslím, že by měl být. Jsem si vědoma toho, že každý kdo něco produkuje, tak planetu něčím zatěžuje. Nicméně snažíme se vytvářet produkty, které podporují kreativní a aktivní život, jsou nadčasové a lidé je budou rádi používat. Všichni bychom měli přemýšlet nad tím, jaký odpad tady po sobě zanecháme. A nesnažit se tvářit, že jako značka nijak neškodím a výrobní procesy mám zcela pod kontrolou. Toto je nekončící proces a vždycky je co zlepšovat.

Jak v papelote přemýšlíte o ekologii uvnitř firmy – ne směrem ven, ale mezi sebou?

Diskutujeme, kdy je dobré být online a psát do počítače a kdy se usebrat. Velké diskuze přináší v poslední době i nové produkty, které se chystají – kde je vyrábět, jak a z čeho.

A kdybys mohla zakázat jednu věc z kanceláří po celém světě, co by to bylo?

Reklamní kancelářské dárky z plastu – fascinuje mě, kolik se jich stále vyrábí a rozdává.

Materiál vega: co to je, jak vzniká a jaké má výhody

Materiál vega: co to je, jak vzniká a jaké má výhody

#Udržitelnost a výroba#

Desky našich zápisníků musí ustát každodenní cesty v útrobách batohu, papírová faux pas i nároky na udržitelnost. Při vývoji produktů proto nedumáme jen nad barvou, designem a velikostí, ale i nad tím, z jakých materiálů je vyrobíme a jaké vlastnosti jim tím pádem dáme do vínku. A přesně na pomezí designu a funkčnosti, jsme objevili Vegu, našeho oblíbence, který pod minimalistickou fasádou ukrývá výjimečné kvality.

Co je Vega?

Na pohled připomíná kůži, na dotek vás ale vrátí do světa papíru. Vega – neboli washpaper, pratelný či kraftový papír – je udržitelný materiál na bázi celulózy vyrobený z dřevní hmoty. Díky malému podílu latexu nicméně získává vlastnosti podobné kůži, takže je odolný, pevný i pružný

 

Z čeho se skládá?

Podíl jednotlivých složek Vegy se může různit podle výrobce a typu washpaperu. Ale přibližný podíl složek vypadá zhruba takto:

  • Celulóza: 60-95 % 
  • Latex: 5-35 % 
  • Voda: 4-6 %
  • Barviva a další příměsi: 0,5-2 %

 

A na co se dá použít?

Možností je nespočet – od brandových cedulek na vašich oblíbených džínách, přes batohy, pouzdra a kabelky až po obálky sešitů a diářů nebo praktické desky, které z Vegy vyrábíme my v papelote.

 

Jaké má benefity?

Udržitelnost

Vega představuje ekologický a současně i vegan-friendly materiál. Vyrábí se z celulózových vláken pocházejících z lesů certifikovaných FSC (Forestry Stewardship Council)– šetrně obhospodařovaných zdrojů, kde se dbá na obnovitelnost a biodiverzitu. A ačkoliv se strukturou i vlastnostmi podobá kůži, při její výrobě nepřišel k újmě žádný živý tvor a pyšní se známkou The Vegan Society, takže jasná etická volba.

Odolnost & flexibilita

Jakýkoliv produkt z Vegy vydrží při správné péči věčnost. Materiál navíc můžete libovolně ohýbat, mačkat a pokud ho náhodou nedopatřením polijete, nebo poškrábete, odpustí vám to a pravděpodobně bude vypadat stejně dobře jako před tím.

Osobitá patina

Stejně jako klasická kůže i Vega stárne společně s vámi a během let používání si vytváří jedinečnou patinu, která z ní činí produkt s unikátním příběhem.

Recyklace

Díky vysokému podílu celulózy a minimálnímu obsahu syntetiky se dá – v závislosti na tom, jak je zpracována – recyklovat podobně jako papír.

Omyvatelnost

Textura Vegy je nejen příjemná na dotek, ale dokonce ji můžete vyprat v pračce nebo umýt ručně mokrým hadříkem. Takže žádné skrvny od cestování v batohu či kabelce, ani rozlité kafe si na ni nepřijdou.

Víte, co je upcyklace, recyklace, downcyklace a jak na ně?

Víte, co je upcyklace, recyklace, downcyklace a jak na ně?

#Udržitelnost a výroba#

Upcyklace, recyklace a downcyklace. Tři často skloňované pojmy v debatách o udržitelnosti, a zároveň tři přístupy k věcem, které už dosloužily. Víte ale, co přesně znamenají? Ponořte se s námi do světa, kde se zbytečné mění v užitečné, a kde ani papírový odpad nemusí končit v koši.

Co je upcyklace

Upcyklace je proces přeměny, kdy z něčeho nepotřebného vytvoříte jinou, užitečnou věc a původní předmět tak posunete na vyšší úroveň. Cílem upcyklace je dát věcem novou funkci a s tím i šanci na druhý život. Díky upcyklaci tak nemusí věci, které dosloužily svému původnímu účelu, nutně končit ve sběru, ale naopak mohou získat novou užitnou hodnotu.

Na rozdíl od recyklace, která materiál nejdříve rozloží a až potom s ním dál pracuje, upcyklace zachovává charakter původní věci, ale obsazuje ji do jiné role. Celý proces tudíž není jen o ekologickém nakládání s tím, co už nevyužijete, ale i o zpomalení a předcházení tomu, že vzniká další a další odpad.

Upcyklujete:

→ když z nevyužitého materiálu vznikne nový sešit

→ když zkrátíte košili a vytvoříte si slušivý crop-top

→ když nově natřete botník, místo toho, abyste ho vyhodili a koupili si nový

→ když schováte sklenici od okurek, odstraníte z ní etiketu a používáte ji jako dózu na ořechy

Co je recyklace

Ne všechno jde ale upcyklovat a pokud už předměty končí v koši, je žádoucí, aby se daly jako odpad smysluplně využít – recyklovat. Recyklace je druhou šancí pro věci, které už neplní původní roli, ale jako materiál mohou být nadále užitečné a dají se využít pro výrobu něčeho jiného. Z popsaného sešitu může vzniknout recyklovaný papír, bioodpad se promění v kompost a ze skleněných láhví vzniknou po roztavení jiné.

Kupříkladu papír můžeme zrecyklovat zhruba 5 až 7krát, ačkoliv se délka jeho vlákna postupně neustále zkracuje. Všechno ale začíná u správného třídění. Odpady by neměly být mastné, ani znečištěné od zbytků, a zároveň je vhodné před vhozením do kontejneru co nejvíce zmenšit jejich objem – pokud máte pocit, že se v tom, jak a co třídit, potřebujete dovzdělat, pomůže vám web Jak třídit.

Recyklujete:

→ když suroviny jako je papír, sklo, plasty, kovy či tetrapakové obaly házíte do kontejnerů prázdné a zbavené nečistot v podobě zbytků jídla nebo tekutin (drobné znečištění by nemělo vadit)

→ když nevyhazujete prošlé léky do směsného odpadu, ale vracíte je do lékáren

→ když kompostujete bioodpad (zbytky ovoce a zeleniny, logr i skořápky)

→ když dáváte si pozor na méně bezpečný odpad (například baterie, které obsahují kyselinu, nebo žárovky) a vracíte je do sběrných boxů

→ když staré elektrospotřebiče odvážíte do sběrného dvora

Co je downcyklace

Věděli jste, že kromě recyklace a upcyklace existuje i termín downcyklace? Svým způsobem se jedná o opak upcyklace. Downcyklace je proces, během kterého se materiál recykluje na produkt nižší kvality, než jakou původně měly. Hodnota daného předmětu se sice sníží a materiál zpravidla přestává mít tak dobré vlastnosti, ale i tak mu dáváte nové využití, a hlavně si díky tomu nemusíte kupovat nic nového.

Downcyklujete:

→ když z děravého oblečení vytvoříte hadry na podlahu, místo toho, abyste si v drogerii koupili hadry nové

→ když kartonem z krabice přikryjete podlahu, aby se nezašpinila, když malujete nábytek, místo toho, abyste si koupili roli igelitu

→ nebo když skladujete papír do kontejneru v papírové tašce, kterou rovnou vyhodíte, místo toho, abyste si kupovali nový speciální koš na papír