Akce 2+1 na všechny sešity 🎁

Jak číst trendy?

#Pavlína Louženská#

Dneska se pod pojmem trend schovává hned několik definicí a interpretací. Protože každý trend je jinak velký a chová se jinak. S čím se potkáte? 

Mikrotrendy a hypy

Mikrotrendy jsou obdobou šatů Kim Kardashian. Prodávají se jen 48 hodin poté, co si je vzala na sebe a pak je přehluší jiný ootd. Jsou to vlny, které se přelévají sociálními sítěmi a konverzacemi, aby umřely jen o pár (tý)dnů později. Akcelerují je sociální sítě: nenažraný Otesánek, který se neustále dožaduje nových vzruchů, a tak mají minimální životnost. 

Často mohou být vidět jen v jedné subkultuře, v jediném kontextu, jediný moment, a tak nad nimi mnoho trendspotterů mávám rukou s tím, že trendem doopravdy ani nejsou. Ale doopravdy jsou dneska Labubu, Mob Wives a další tiktokové hypy tou nejviditelnější reprezentací trendů v médiích. 

Kde je hledat? Koukněte se na Google Trends nebo do #trending na TikToku.    

 

Opakující se trendy

Jako futuristka se otáčím do minulosti, abych se mohla koukat do budoucnosti, říká Anne Lise Kjaer a má pravdu. Trendy se pravidelně vrací do hry. Trochu jinak, ale doopravdy velmi podobně. Každý rok přijde Back to school, hubnutí do plavek, a letní kina. V pravidelných intervalech se k nim přidává Olympiáda, fotbalové EURO a nový James Bond. 

Druhý trik je vzít aktuální rok a odečíst násobky dvaceti let. A tak není náhoda, že posledních několik sezón není možné minout 00s - posedlost Britney Spears, nebo návrat širokých kalhot. 

Kde je hledat? Kouknout se do kalendáře. 

 

Trendy

Popularita podcastů, proteinové nápoje a nebo máslová žlutá jsou příkladem trendů, které jsou dlouhodobější. Vydrží půl roku i tři a dá se s nimi díky tomu lépe pracovat. 

Kde je hledat? Kouknout do trend reportů. Ty největší agentury na světě jsou třeba WGSN a Stylus. Mají i vlastní podcasty, kde trendy mapují. Tady jen najdeš pár tipů na co si při čtení dát pozor. 

 

Megatrendy

Trvají déle než jakýkoliv jiný trend a můžete se na ně spolehnout, že budou trendem i za třicet let. Od stárnoucí populace, přes urbanizaci, až po polarizaci, jsou to ty změny ve společnosti, ze kterých doopravdy nejčastěji futuristé při predikcích budoucnosti vycházejí. 

Kde je hledat? Třeba na webu megatrendy.cz

 

A co bude trendem v roce 2026? To už teď píšu v diáři, co jsme společně s papelote vydali.