Vítejte na novém e-shopu – nové prostředí, nové radosti a možná… i pár zádrhelů. Děkujeme, že s námi máte trpělivost, zatímco ladíme poslední detaily!

Papír versus Jiří Krejčiřík #06

#Papír versus#

Jiří Krejčiřík nás pozval do svého ateliéru v původní vinohradské zástavbě, který si navrhl od a do z a odkud má výhled na svou alma mater – Střední uměleckoprůmyslovou školu. Dlažbu prokládají kameny z jeho cest i ty, které zbyly z jeho předchozích realizací. Ze všech rohů na vás dýchá estetično a atmosféra je skoro až meditativní. Stejně jako designérské disciplíny, střídá Jiří ve svém práci i barvy a materiály. U zápisníků preferuje menší formáty. Jeho výbava čítá jak nové kousky, tak i ty s unikátním příběhem – třeba sešity z brněnských papíren po dědečkovi, nebo ty, které si sám uvázal během studia. A jeho vůbec nejoblíbenějším papírenským gearem jsou pravítka a metry.

Jiří Krejčiřík
designér

Jiří Krejčiřík je designér a ve své tvorbě se zaměřuje na produktový a interiérový design. Vytváří nábytek, skleněné objekty i svítidla. Je absolventem produktového a industriálního designu na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni. Během studia zároveň absolvoval stáž na Royal Danish Academy of Fine Arts v oboru Nábytek a interiérový design.

Za svou práci získal již čtyři nominace na cenu Czech Grand Design v kategorii Designér roku. V roce 2025 se stal vítězem EDIDA Awards, rovněž v kategorii Designér roku. Ve svém autorském rukopisu kloubí úctu k tradici i touhu inovovat. A mezi jeho díly, která v poslední době přitáhla pozornost nejen odborné veřejnosti, bychom našli třeba redesign ikonické židle Ton nebo kabinet sběratele Anne’s Altar.

Používáte papír při práci? Má své místo i ve vašem osobním životě?

Ano, papír používám téměř na denní bázi. Protože hodně skicuji, mám spoustu skicáků, do kterých si zaznamenávám svoje nápady.

Jaký typ poznámek a při jakých příležitostech si píšete na papír a jakým stylem si je vedete?

Většinou si zaznamenávám nápady formou skic nebo si vedu různé další poznámky, které jsou potřebné v mém tvůrčím procesu. Rád si taky jenom tak volně skicuju a kreslím, na což už bohužel nemám tolik času jako dřív.

Jaká kritéria jsou pro vás při výběru zápisníku důležitá?

Jeho vzhled, struktura i odstín, aby celý ten bloček působil jako hezký estetický objekt.

Kolik zápisníků za rok dokážete popsat?

Není to zas tak velké číslo, je to spíš několik. Vždycky se snažím k té věci přistupovat s určitým respektem. Takže když si jen tak čmárám na papír, tak jsem nelimitující sám sebe, protože můžu danou kresbu vždycky vyhodit. Ale v momentě, kdy už kreslím do bločků, tak se tak trochu brzdím, protože tam je ten závazek toho, že tam ta věc zůstane. Mám spoustu skicáků, které jsem si nakoupil tak různě na cestách, v různých papírnictvích, která mě zaujala. A mám i hodně bločků z Muji.

A taky mám nějaké bloky, které jsem si sám uvázal. V rámci magisterského studia jsem měl jako druhou studijní větev ilustraci, jejíž součástí byl i předmět knižní vazby.

Čím rád píšete?

Mám rád klasická plnicí pera. A taky markery z Muji.  

Jaké další nástroje a způsoby používáte k zaznamenávání svých nápadů a myšlenek? A můžeme je vidět?

Mám hrozně rád pravítka a metry. Mám několik různých kovových, dřevěných i rolovacích, které jsou pro designéra v podstatě nezbytnou pomůckou. Používám je dennodenně, takže v podstatě to nejsou, jak bych tak řekl, věci, které bych používal pro zaznamenávání nápadů, ale jsou to pomůcky, které mi pomáhají v mém denním tvůrčím procesu

Jak vypadá váš pracovní stůl? Co všechno na něm najdeme?

Je to taková směs předmětů, které každodenně používám, nebo které se vztahují k některému z mých projektů. Takže je tam spoustu různých vzorečků, materiálů...

Je pro vás důležitá kombinace papíru a digitálního světa? Jakým způsobem je kombinujete?

Já mám obecně radši analogový svět, ale jsem nucený více fungovat v tom digitálním, protože většinu podkladů ve světě designéra je potřeba vytvářet digitálně. Musím vytvářet exaktní podklady pro výrobce, podle kterých oni pak postupují, takže tohle už není v současné době možné vytvářet ručně. Ale rád vzpomínám na to, kdy jsme měli na střední deskriptivní geometrii a v podstatě jsme všechno kreslili ručně. Ten kontakt s papírem a inkoustovým perem je super.

Digitální vypravěčka Michelle Losekoot v našem diáři 365 kreativních dní uvádí, že “svět posouvají dopředu ti odvážní”. Shodl byste se v tomto případě s Michelle, nebo to vidíte jinak?

V tomto ohledu jsem s Michelle naprosto za jedno. 

Nejodvážnější je …. ten, kdo jde za svými sny a nebojí se neznámého.

Bez odvahy bych … nebyl tam, kde jsem si přál být.

Odvahu nejvíc potřebujeme, když … se bojíme, nebo když nevíme, co je před námi.

Co je větší odvaha – něco začít, nebo něco opustit? Myslím si, že v obou případech je potřeba stejné míry odvahy, jen záleží na konkrétním kontextu.

Vzpomenete si, kdy naposledy jste šel ve své práci na hranu toho, co se takzvaně „sluší a patří“? A jak jste se u toho cítil?

Myslím, že důležité je rozčlenit, že jedna část práce designéra je to, že vytváříte věc podle zadání – pro klienta. A to není situace, kdy byste měli jít za hranu toho, co se sluší a patří, ale naopak je to prostor, který je o dialogu a o tom klientovi naslouchat a vytvořit něco, co je pro něj, jeho firmu nebo pro nějaký záměr, se kterým vás oslovil. A potom je druhá sekce, která je více autorská a tam se v podstatě snažím jít na hranu tradičních rámců i zajeté estetiky a vytvářet věci, které překračují tato schémata.

K čemu je v designu zapotřebí větší odvahy – k zachování tradice, nebo k jejímu radikálnímu přetvoření?

Myslím si, že jak dějiny dokazují, tak tady je to spíše v tom druhém – v přetvoření tradice. Protože jen díky přetvoření tradice se posouváme dál a vytváříme nové směry, styly, tendence. Ale samozřejmě jejich součástí je návrat k tradici, je to přesně jak v dějinách umění, kdy se střídá klasicismus a baroko – to uklidněné s tím divokým – a všechno jde v těchto opakujících se celcích a kontrastu. Stejně tak je to i v designu.

Co je pro designéra větší poklona – když se návrh stane sběratelským kouskem, nebo když si ho někdo prostě vezme domů a používá každý den?

Myslím, že pro každého designéra je to jinak. Mě hrozně těší, že se zabývám oběma těmito směry. Jednak navrhuju produkty pro firmy, které mají ambici se prodávat ve větším počtu kusů. A zároveň navrhuju unikátní sběratelské kusy nábytku a svítidel, které potěší vždycky jen toho jednoho daného sběratele. Baví mě dostávat emoce z obou stran a je to pokaždé velmi uspokojivý moment, když vytvoříte něco, co potom někomu dělá radost a vy vidíte jeho upřímnou reakci.

Znamená pro vás odvaha i schopnost zůstat u jednoduchosti, i když okolí čeká víc?

Myslím, že u designu je to tak, že často je jednoduchost ten správný směr, protože v designu hraje roli spousta faktorů. Často je to třeba právě potřeba snižovat výrobní náklady, například v tom, že můžeme danou věc navrhnout jen z jednoho daného materiálu nebo určitou výrobní technologií. Je tam spousta hledisek, kdy je jednoduchost tou nejsprávnější cestou, kterou byste se jako designér měl vydat. To znamená, že v té proklientské tvorbě se snažím co nejvíce naslouchat požadavkům klienta. Ale je taky pravdou, že často mě i klienti ze strany firem oslovují právě kvůli mému autorskému rukopisu a v tomto případě oni sami chtějí, abych svůj vizuální jazyk promítl do jejich produktu.

Kde pro vás odvaha začíná – v nápadu, v rozhodnutí, nebo až ve chvíli, kdy to pustíte do světa?

Myslím, že ve všech těchto třech částech, protože každá z nich by se bez odvahy neobešla. Kdyby v nich odvaha nebyla jedním ze základních prvků, nevznikla by silná věc.

Foto: Adam Mráček (Studio Jiřího Krejčiříka)

Papír versus

Pěstovat zvídavost. Projevovat odvahu. Všímat si nepatrností. Hrát si. Dát prostor představivosti. Být flexibilní. A vytrvat.

V seriálu Papír versus vás chceme vrátit do kreativních kolejí. Žádné výhybky, zpoždění ani příliš komplikované trasy, jen vy a papír – na cestě za kreativitou. Během roku 2025 vám tak postupně představíme celkem 7 komponentů, které by neměly chybět ve vaší kreativní výbavě a ukážeme vám, jak se jim vydat naproti. Každou z vlastností vám představíme samostatně a připojíme tipy na to, jak ji rozvíjet. Inspirativní vlna bude následně pokračovat rozhovory s osobnostmi, které daným ingrediencím kralují a podělí se s vámi o to, jak konkrétně jim v tom pomáhá papír.