
Kdy je něco trapný?
#Pavlína Louženská#
V roce 1962 vyšla kniha Diffusion of Innovations od Everetta Rodgers a poprvé jsme použili pojem Early Adopters. A s ním jsme začali mapovat trajektorii adopce trendu.
Obvykle se předpokládá, že Innovators tvoří 2,5 % populace. Jsou úplně prvními, kdo na trend naskočí, takže jsou považovaní za mimoně, kteří vůbec neví, co je cool. V našich hlavách žije mytologie inovátora jako hybrid Jamese Deana s Elonem Muskem. Ale pravda je blíže k Vitaliku Buterinovi, vynálezci Etherea, nebo příběhům o umělcích, kteří dosáhli slávy (a bohatství) až posmrtně. Inovátoři jsou obvykle poslední o kom byste řekli, že je #trending.
Early Adopters jsou ti, kdo umí trend nastartovat. Bez nich by Innovators zůstávali jen bezejmenými divno-vynálezci. Ale 13,5 % populace už je dost, aby iPhonu, Tesle nebo robotickému vysavači dali dostatečný odpich pro let do mainstreamu. Žijí ve městěch a raději o sobě mluví jako o Londýňanech, než o Britech. Jsou neustále připojení: doslova i metaforicky, a tak vnímají změny v náladě rychleji než kdokoliv jiný. Představte si je trochu jako Petra Máru a nebo kamarádku, co vždycky přichází s cool teniskami jako první.
Early Majority nejsou mezi prvními, kdo si objedná chytrý reprák Alexa v moment, kdy vyjde, ale mezi prvními, kdo si jí objednají v Česku a na Alze. Často patří mezi opatrnější kamarády Early Adopters a jejich nadšení je strhlo. Je jich 34 %, a tak jejich chování nemohou ignorovat mainstreamová média ani velcí obchodníci.
Late Majority naskakuje na trend až ve chvíli, kdy jsou si opravdu jistí. Je to skupina, která nejvíc řeší svojí image i co by řekl soused. Alexa musí poskočit na titulku časopisu vedle fotky Jitky Čvančarové, aby se do obchodu vydali. Ale potom berou ócéčko na Chodově útokem. Právě na ně platí narativ o must-have, největším trendu sezóny a nebuďte mimo. Jen v době, kdy trend adoptují, ho už za svůj vzalo 84 % populace, takže je z pohledu trendspotterů v poslední fázi svého cyklu.
The Laggards jsou nejrezistentnější. 16 % lidí, kteří se odmítají vzdát léty ověřeného. Chodí na koncerty kapel, o kterých jste byli přesvědčení, že už neexistují a věty začínají frázi Tak za nás to bylo jiný! Ale v okamžiku, kdy už na trend přeci jen naskočí, víte, že už umřel doopravdy.
Ne všem trendům je určené projít celou křivku. Mnoho jich umře u Early Adopters a dále už nepokračují. Jiné si zase celým cyklem projdou jen u části populace a zbytek se o ní nikdy nedozví.
A přestože tenhle framework není zásadní dogma, je to něco, co nám pomáhá přemýšlet o tom, jak se trend vyvíjí.